Mijn #outofoffice: Paul Rem

Waar vindt Paleis Het Loo conservator Paul Rem zijn ontspanning? Paul neemt ons mee naar zijn #outofoffice-plek in het bos.

    Paleis Het Loo conservator Paul Rem moet soms een moment ontsnappen aan alle pracht en praal. Hij neemt ons mee naar zijn favoriete #outofoffice plek in het bos: de Willemstempel.

    Paleizen, troonzetels en diademen. Als conservator van Paleis Het Loo is Paul Rem verantwoordelijk voor kostbare Nederlandse schatten. Op televisie treedt hij op als expert en hij is keurmeester op onder andere de internationale kunstbeurs TEFAF. In een houten tempeltje midden in het bos komt hij tot rust. Een koninklijk tempeltje, dat dan weer wel.

    Het leven van een conservator

    “Paleis Het Loo zit midden in een renovatie. Dat is een spannende periode waarin we hard werken aan onderhoud, uitbreiding en nieuwe exposities. Intussen moet ik daar als woordvoerder natuurlijk ook over vertellen. Afgelopen week bijvoorbeeld, zoefde ik op en naar de Nederlandse ambassade in Berlijn: ik gaf daar een lezing voor vijftig Duitse journalisten en influencers. Ik schoof aan bij Omroep MAX en ik moest even buurten bij ons zusterkasteel Cannenburg in Vaassen. Uiteraard moest ik ook ‘gewoon’ op kantoor zijn voor lopende paleiszaken. Een doorsneeweek uit mijn leven, zo ongeveer.

    img_9932julie-hrudova

    Als conservator heb ik meer dan tienduizend objecten onder mijn beheer. Van de troonzetel van koning Willem-Alexander tot juwelen van de excentrieke Anna Paulowna (de echtgenote van Willem II). In verband met de renovatie moet ik daar allemaal keuzes over maken. Want hoe mooi en kostbaar onze schatten ook zijn, om ze ten toon te stellen moeten ze in dienst staan van een verhaal; een enorme puzzel. We verwachten in 2021 klaar te zijn met de renovatie, dus we hebben gelukkig nog even. Omdat alles op de schop ligt, bevindt ons kantoor zich nu in de paardenstallen.

    “Als ik even in de Willemstempel heb gezeten voel ik me enorm verkwikt.”

    Naast mijn werk als conservator en woordvoerder, zit ik ook in de keuringscommissie op TEFAF in Maastricht; één van de belangrijkste kunstbeurzen ter wereld. In wezen moet ik mede bepalen of een kunstwerk of object daar thuis hoort. Het lijkt misschien of alles me gemakkelijk afgaat, maar dat vind ik stressvol. Het is een grote verantwoordelijkheid naar zowel de verzamelaars, de beurs zelf én de kunsthandelaars en het is niet prettig om mensen teleur te moeten stellen. Maar iemand moet het doen en ik weet er nu eenmaal het een en ander van.”

    Het volledige artikel lezen? Dat kan hier.

    Auteur: Laura Kemp | Beeld: Julie Hrudova

    Laat een reactie achter