The #outofoffice guide to zakelijk lunchen en dineren

Duik in de do’s en don’ts van zakelijk lunchen en dineren

Een zakelijke lunch of zakelijk diner kan een belangrijke gelegenheid zijn om professionele relaties op te bouwen, deals te sluiten, of om een geslaagde samenwerking te vieren. Toch zien mensen er vaak tegenop. Want wat wordt er nu precies van je verwacht? Wat bespreek je? Wat eet je? Hoe vind je een balans tussen een formeel en informeel gesprek? Journalist Jonas Kooijman duikt voor Bilderberg in de do’s en don’ts van zakelijk lunchen en dineren.

Wie begin jaren tachtig met lunchtijd het restaurant van het Four Seasons hotel in New York binnenliep, zag verspreid over de tafels de groten der aarde. Hier is de ‘power lunch’ geboren; een samenkomst van zakenmensen, modeontwerpers, politici en uitgevers om zaken te doen onder lunchtijd maar vooral om gezien te worden. Helaas raakte dit fenomeen vanaf de economische crisis in het slop; ook in het Nederlandse bedrijfsleven werd weer eerder naar het broodje kaas gegrepen. Nu het weer beter gaat met de economie maakt de zakenlunch (en diner) een heuse comeback. We mogen weer uitpakken! Maar hoe ziet zo’n zakelijke eetafspraak er anno nu eigenlijk uit? Hoe gedraag je je, en – misschien nog wel belangrijker – wat kun je ermee bereiken?

bord

‘Elke deal is gebaseerd op gunnen.’

Volgens etiquette-expert Lilian Woltering is een zakelijk eetafspraak bedoeld om elkaar beter te leren kennen. “Want elke deal is gebaseerd op gunnen. Hoe sneller het klikt, hoe sneller je ervoor kiest om zaken te doen. Je bent iemand aan het pamperen in een aangename omgeving.” Ook het eten zelf, is volgens Woltering van grote psychologische invloed. “Door te genieten van goed eten in een informele omgeving wordt het contact hechter.” Met een geurend bord mooi opgemaakt eten onder je neus is het nou eenmaal fijner zaken doen.

“Door te genieten van goed eten in een informele omgeving wordt het contact hechter.”

Dat vindt ook Gido van Praag, werkzaam bij technologiebedrijf HP. Al meer dan dertig jaar heeft Van Praag “minstens twee keer per week” een zakenlunch, vaak op bijzondere locaties. “Vriendschap en vertrouwen zijn een belangrijke katalysator om zaken te doen. Samen eten is een middel om dat te bewerkstelligen.”

Steeds meer restaurants en hotels spelen hierop in door speciale zakenlunches aan te bieden. Woltering: “Dan storen ze je zo min mogelijk, en kun je van te voren een arrangement afspreken. Op sommige plekken kun je je telefoon inleveren en dan noteren ze het als je bent gebeld.”

Het volledige artikel lezen? Dat kan hier.

Auteur: Jonas Kooijman

Leave a Reply