Dagdromers hebben een imagoprobleem. Vooral in een zakelijke omgeving waar volledige focus de norm is, wordt dagdromen nou niet bepaald gestimuleerd. Een gemiste kans! Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat regelmatig (positief) dagdromen creatieve ideeën oplevert, het tijd bespaart en dat het zelfs je leven kan veranderen.
“Dagdromen op je CV”
Biggelt er een elegante traan over je wang terwijl je onder staande ovatie een Oscar in ontvangst neemt? Of scoor je met een snoeihard schot op doel het Nederlands elftal naar overwinning? Misschien kom je een ex tegen en zie je er onweerstaanbaar uit. Betrapt! Je was aan het dagdromen.
Geen zorgen, we doen het namelijk allemaal. Meer dan drie keer per dag om precies te zijn. Dit blijkt uit een Brits onderzoek onder mensen met een kantoorbaan. De uren waarin we het meest in dromenland zitten, zijn tussen 11 uur ‘s ochtends en 1 uur ‘s middags.
In een tijd waar presteren, productiviteit en efficiëntie als belangrijke maatstaven voor succes worden gezien, is “Ik excelleer in dagdromen” niet iets wat je op je CV zet. Liever investeren we in to-do apps, reminders, en geluiddichte koptelefoons, zodat we ons zo lang en hard mogelijk kunnen blijven focussen.
“Bij een goede dagdroom, beeld je je iets in dat er nu nog niet is, net als die geniale wetenschappers dus.”
Toch is het hoogste tijd om onszelf die dagdroom te gunnen. Volgens een nieuw onderzoek van het Georgia Institute of Technology leidt dagdromen, in tegenstelling tot wat veel mensen denken juist tot harder werken! Nadat we beseffen dat we even zijn afgedwaald, staan we namelijk weer paraat om te knallen. En dat niet alleen. Dagdromen stimuleert de creatieve gebieden in ons brein. Dit blijkt uit MRI-scans van de Universiteit van British Colombia. Dagdromen kan volgens een Australische studie zelfs het IQ verhogen. Door ‘af te dwalen’ naar afgelegen gebieden in je brein, train je deze plekken en leg je nieuwe verbindingen aan.
Het volledige artikel lezen? Dat kan hier.
Auteur: Laura Kemp | Illustratie: Jacob Stead