Het is wetenschappelijk bewezen: regelmatig bewegen verbetert de werkprestaties en de samenwerking binnen het bedrijf. Inmiddels gaan dan ook steeds meer gezonde en succesvolle bedrijven hier mee aan de slag. Sporten wordt onderdeel van de bedrijfscultuur. In deze #outofoffice gaan we dieper in op de manieren waarop drukke professionals en teams uit vooruitstrevende bedrijven zorgen dat ze lichamelijk actief blijven. Want als zij het kunnen….
“Sporten maakt het geheugen scherper, verhoogt je uithoudingsvermogen en je creativiteit en verlaagt je stressniveau.”
De wekker van Christine Lagarde (62), directeur van het Internationaal Monetair Fonds, gaat elke ochtend om zes uur. De drie kwartier die volgen gebruikt ze om te zwemmen, te fietsen of het doen van een serie yogaposes. “Succes is nooit compleet”, zei ze ooit in een interview. “Het is een oneindig gevecht. Elke ochtend moet je je eigen capaciteiten op de proef stellen.” Lagarde, die aan het hoofd staat van een instituut met 189 lidstaten, lijkt met haar Spartaanse discipline het toonbeeld van de moderne zakenvrouw of -man. Want de fitheids craze heeft ook de zakenwereld bereikt. Bovenop de fulltime werkweek moet namelijk ook flink gesport worden: van hardlopen tot planken, van yoga tot kickboksen. Maar wat zijn hier eigenlijk de positieve effecten van op je werk? En hoe pakken Nederlandse zakenmensen dit aan?
Steeds meer onderzoeken van de laatste jaren tonen aan dat sporten een positief effect heeft op je werkprestaties. Professor Lorenza Colzato, verbonden aan de Universiteit van Leiden, kwam erachter dat mensen die vier keer per week trainen creatiever denken dan mensen die zich minder vaak in het zweet werken. Vooral wandelen, rennen of fietsen zijn goed om tot oplossingen voor problemen, ideeën voor een nieuw product of een nieuwe marketingstrategie te komen.
Het volledige artikel lezen? Dat kan hier.
Auteur: Jonas Kooijman | Illustratie: Jason Stead