Vaak heeft een zakelijke bijeenkomst als aanleiding dat er iets moet (of gaat) veranderen. In deze aflevering gaan we dieper in op het doorbreken van patronen op het werk. Wanneer is dit nodig? Waar moet je op letten als je met dit doel een bijeenkomst organiseert? En hoe neem je inzichten van buiten weer mee naar binnen?
“Wat ik tegenkom is dat er binnen een bedrijf sprake kan zijn van een ‘wij/zij-gevoel’.”
Ontmoet de experts
Om deze vragen te beantwoorden spreken we af met Herman Hovestad en Noortje van Deursen. Hovestad is als partner bij Custom Management een zwaargewicht op het gebied van verandermanagement bij bedrijven die in een reorganisatie of crisis zitten. Als interim-directeur nam hij het stokje over van het bestuur van het failliete (en inmiddels doorgestarte) Mexx, en werkte hij voor ING en Dell. Voor interventies maakt hij graag gebruik van inspirerende locaties. Van Deursen begeleidt als coach professionals bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze helpt hen zich bewust te worden van, en om te gaan met patronen die hen belemmeren. Eén van haar succesvolle coach-methodes is een wandelsessie in de natuur. Dit werkt bijzonder goed voor mensen die een drukke baan hebben, of kampen met burn-out klachten.
Het wij/zij-gevoel
Hoe ontstaan slechte patronen op het werk? Wat Hovestad steeds opnieuw opvalt, is dat ongezonde patronen vaak beginnen bij het management en doorsijpelen naar alle lagen van het bedrijf. Hij zegt: “Als ik eenmaal word ingeschakeld als interim-directeur, is het bijna altijd zo dat de directie niet goed begrijpt wat er speelt onder medewerkers.” Ook Van Deursen ziet dat ongezonde patronen vaak ontstaan door verdeeldheid. Ze legt uit: “Wat ik tegenkom is dat er binnen een bedrijf sprake kan zijn van een ‘wij/zij-gevoel’. Teams gedragen zich dan alsof ze tegenovergestelde doelen hebben en elkaar in de weg zitten. Verschillende afdelingen kunnen elkaar als concurrenten zien.” Concrete uitingen van dit soort verdeeldheid kunnen op allerlei manieren naar boven komen, ook in het klein. Hovestad herinnert zich: “Bij een bedrijf dat ik tijdelijk moest runnen, viel me op dat mensen elkaars e-mail maanden onbeantwoord lieten. Maanden! Dat vind ik schandelijk. Als je collega van een andere afdeling met een probleem zit, dan help je die toch? Dat zijn typisch slechte patronen die cruciaal kunnen uitpakken voor het vertrouwen binnen een bedrijf.”
Het volledige artikel lezen? Dat kan hier.
Auteur: Laura Kemp