Food waste challenge: Bilderberg gaat de strijd aan met voedselverspilling

In de afgelopen weken hebben wij maar liefst 39% minder voedsel verspild bij ons ontbijt door mee te doen aan de Food Waste Challenge.

2

    “Wereldwijd wordt ongeveer één derde van het voedsel verspild. De horecasector is één van de grootste verspillers; alleen al in Nederland zo’n 51 miljoen kilo (14 procent van het landelijke totaal) per jaar.”

    Genoeg reden voor Bilderberg om bij te dragen aan de reductie van voedselverspilling. Samen met 17 verschillende hotels zijn wij een paar maanden geleden de uitdaging aangegaan met als doel: 15% minder voedsel verspillen bij het ontbijt. Deze doelstelling hebben we flink gehaald! Maar hoe hebben we dit aangepakt? Samen met operations coördinator Malou van der Burgt vertellen we het.

    Wat houdt de Food Waste Challenge precies in?

    De Food Waste Challenge is een initiatief van verschillende partners zoals de Rabobank, Wastewatchers en Hotelschool The Hague. Met de challenge dagen zij de horeca uit om eens te gaan kijken naar hoeveel het terugdringen van voedselverspilling je in kilo’s, in CO2-uitstoot en in euro’s kan opleveren. Alleen al restaurants in Nederland verspillen jaarlijks een hoeveelheid aan eten die gelijk staat aan meer dan 1,1 miljard croissants!

    “De Food Waste Challenge was een mooie aanleiding voor ons om de voedselverspilling aan te pakken. We wilden dit al langer doen, maar werden nu uitgedaagd – én geholpen – om de verspilling daadwerkelijk te verminderen”, vertelt Malou.

    15% Minder verspilling bij het ontbijt

    Het grote doel is om met minder voedselverspilling bij te dragen aan een betere wereld. Maar ook hebben we ons doel kleiner en praktischer gemaakt. Zo hebben we vastgesteld dat we, aan het einde van de 6 weken durende challenge, 15% minder voedsel willen verspillen bij ons ontbijtbuffet.

    De aanpak

    “Om te beginnen hebben we bewustzijn gecreëerd bij de chefs en hun teams. Iedereen moest enthousiast worden over de challenge. Hiervoor zijn er verschillende bijeenkomsten geweest waarin actieplannen werden opgesteld. Doormiddel van een kick-off hebben we iedereen gemotiveerd gekregen en was er voldoende informatie om aan de slag te gaan. Daarnaast zijn de chefs bij restaurant INSTOCK langsgegaan. Dit restaurant bevindt zich onder andere in Utrecht en het volledige menu bestaat uit gerechten die gemaakt zijn van de food waste. Je redt hier voedsel! Op deze manier zagen de chefs wat er allemaal mogelijk is om voedselverspilling te reduceren.”

    Aan de hand van deze bijeenkomsten zijn er drie categorieën vastgesteld waarin je gericht voedsel kunt besparen:

    • Buffet waste – De voedselverspilling tijdens het buffet
    • Plate waste – De voedselverspilling met betrekking tot het bord van de gast
    • Mise-en-place waste – De voedselverspilling tijdens de voorbereiding (mise-en-place)

    De teams werden uitgedaagd om kritisch te gaan kijken naar hoe ze het meest voedsel kunnen besparen op deze drie punten. De nadruk werd gelegd op welk voedsel er terugkwam van het ontbijtbuffet. Hierin speelt bijvoorbeeld het type gast wat er komt een grote rol: “Door de week zijn er vaak veel zakelijke gasten, die nemen een snelle cappuccino met een bakje yoghurt. In het weekend komen mensen om te genieten, ook van hun ontbijt”, concludeert Malou. Hier hebben ze per team een actieplan voor gemaakt en zo zijn ze aan de slag gegaan. Omdat er uiteindelijk een ranking uit zou komen van de hotels die het beste gepresteerd hadden, werd er ook onderling gestreden voor het beste resultaat.

    De doelen zijn gehaald

    Uiteindelijk zijn er 2 Bilderberg winnaars gekozen. Hotel De Bilderberg won in de categorie ‘best performer’. Dit betekent dat zij de laagste waste hadden van alle hotels. Hotel De Bovenste Molen won de prijs voor ‘beste daler’. Zij zijn tijdens deze challenge het meeste gedaald, wel 79%. Uiteindelijk hadden zij de laagste absolute waste per gast.

    Daarnaast zijn er ook nog algemene resultaten uit de challenge gekomen. Zo is het gestelde doel van 15% minder food waste bij het ontbijt flink gehaald. Met alle 17 deelnemers hebben we maar liefst 39% minder verspild. Hiermee hebben we dan ook € 4.006 bespaard.

    Hoe zien we de toekomst?

    In de toekomst wil Bilderberg zich zeker nog blijven inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. Op deze manier willen wij wat bijdragen aan de maatschappij en ons bewust blijven van het grotere probleem in de wereld. We zijn nu begonnen bij het ontbijt, maar lunch en diner zullen snel volgen. “Door middel van commitment letters hebben de keukenteams elkaar beloofd zich te blijven inzetten. Ook nieuwe medewerkers moeten deze ondertekenen. Daarnaast moet food waste een actueel onderwerp blijven in de keukens”, vertelt Malou.

    De successen van de challenge zijn natuurlijk gevierd!

    previous arrow
    next arrow
    Slider

    Meer weten over de Food Waste Challenge? Ga naar www.horecafoodwastechallenge.nl

     

     

     

     

    Laat een reactie achter

    2 comments

    1. Van harte gefeliciteerd met dit geweldige resultaat! Op naar de lunch en diner – hopelijk ook met zoveel succes!

    2. Jullie zouden ook mee kunnen doen met toogoodtogo. Is voor veel mensen ook een uitkomst!